Siden begrepet lavkarbo ble kjent på 2000-tallet har vi blitt kjent med Atkins, Fedon, paleo og flere andre kosthold som er baserte på å begrense inntaket av karbohydrater, til fordel for proteiner og fett. Disse diettene har blitt populære, da de ikke begrenser hvor mye du kan spise, men heller hva. 

Forskjellen på en lavkarbo-diett og en keto-diett handler om hva man erstatter karbohydratene med. Lavkarbo-kostholdet fokuserer gjerne på proteiner, mens keto-kostholdet inneholder mer fett. Keto-kostholdet gir deg så lite som mellom 20 og 50 gram karbohydrater daglig. 

Ketose

Det lave innholdet av karbohydrater i en keto-diett fører til at kroppen får et lavere blodsukkernivå. Kroppen går inn i en sulttilstand, selv om du ikke sulter. Fraværet av karbohydrater gjør at kroppen begynner å bruke fett som et alternativt drivstoff. Det kalles ketose.

 

 

Positive effekter for noen

Felles for alle lavkarbodietter er at du fortsatt spiser mye kalorier. På tross av dette blir både lavkarbo- og ketokosthold knyttet til vekttap og bedre metabolisme i overvektige mennesker og redusert betennelse i mus.

Keto-sertifisering

Når man går på en keto-diett skal man altså ikke spise mer enn mellom 20 og 50 gram karbohydrater daglig. For å gjøre det enklere å holde oversikten har Paleo Foundation utviklet et keto-sertifikat: Keto Certified. Dette sertifikatet setter en maksgrense for hvor mye karbohydrater et produkt kan inneholde. 

Måltider og måltidsterstattere kan ikke inneholde mer enn 12 gram karbohydrater per porsjon. Snack-produkter (også inkludert protein- og energibarer) kan ikke inneholde mer enn 6 gram karbohydrater per porsjon. Sauser og lignende tilbehør kan ikke inneholde mer en 2 gram karbohydrater per 15 ml. 

Hold telling

Du bør ikke spise ubegrenset med keto-merkede produkter og anta at du fortsatt er innenfor grensen for tillatte karbohydrater i løpet av en dag. Les alle innholds- og næringsoppføringer og se alle måltider i sammenheng med hva du spiser resten av dagen. 

Snakk med en lege

Det er viktig å huske at et keto-kosthold ikke passer for alle. Det kan blant annet føre til et høyere kolesterol-nivå og mange opplever å bli svimle og slappe når de skal redusere antallet karbohydrater såpass mye. Snakk med legen din for å finne ut om et keto-kosthold kan medføre noen fordeler for deg.