Slik sover du bedre

Sover du litt for lite? Eller sover du kanskje dårlig? Da bør du prøve disse rådene slik at du får mer kvalitetstid under dyna.


Magne nordmenn sover dårlig om nettene. Søvnvansker er faktisk en av de vanligste helseplagene i befolkningen. Ifølge helsedirektoratet sliter omtrent en av tre voksne med søvnen ukentlig. Heldigvis finnes det mange grep du kan ta for å sove bedre.
 
Slapp av om kvelden
Det første man kan prøve er kanskje å ta det rolig om kvelden. De siste tre timene før du går til sengs bør du stresse ned og gjøre deg klar for natta. Ikke bedriv krevende intellektuelt arbeid, og unngå ting som kan være emosjonelt opprivende.
 
Det kan også være lurt å ikke trene sent på kvelden før man skal legge seg.
 
Legg også bort alt av telefoner, laptoper og nettbrett før du skal sove – forskning viser nemlig at dette lurer kroppen din til å tro at det er dag, og du blir dermed mer opplagt istedenfor klar for søvn.
 
Lag gode ritualer
Før man skal sove kan det være godt å lage noen ritualer som forbereder kropp og sinn på at du skal sove. Du kan for eksempel ta et bad, kanskje med badeolje med en søvndyssende duft.

Lavendel er en duft som mange mener gjør kroppen roligere og klar for søvn, og å smøre seg med en god kroppsolje som lukter av lavendel før du legger deg er derfor ikke så dumt.
 
Kjerringrådet som fungerer
Drikk en kopp kamillete før du skal sove – dette skal ha en beroligende effekt på kroppen og kan hjelpe deg komme i riktig modus. Også te brygget på ingefær skal ha en beroligende effekt på kroppen.
 
I tillegg sier kjerringrådene av knopper av humle og lindeblomst, blader av sitronverbena og marianøkleblom skal ha en søvnfremmende virkning. Avkok av legevendelrot eller av knust tørket rot, har en dokumentert effekt mot milde søvnforstyrrelse, men er kanskje ikke like lette å få tak i.
 
Kjerringrådet som også er vitenskapelig dokumentert, har med varme å gjøre. Varme gjør nemlig at blodårene utvider seg og bidrar indirekte til at kroppen utskiller «søvnhormoner». Melatonin er hormonet i kroppen som hjelper oss regulere søvnen, og produksjonen av dette hormonet starter om kvelden.
 
Denne produksjonen av søvnhormonet kan man sette i gang ved for eksempel å stikke føttene ned i et par gode raggsokker.
 
Næringsstoffer som forbedrer søvnen
Dårlig søvn kan skyldes vitamin og mineralmangel. Om du stadig plages av dårlig søvn, kan du prøve å tilsette næringsstoffer i maten. Forskning har vist at om man ikke får sove om kvelden, kan dette skyldes mangel på magnesium. En skje magnesiumkonsentrat vil derfor hjelpe deg å sove, det vil også denne smoothien med tilsatt magnesium som du kan prøve før du legger deg.
 
Dersom problemet er at man våkner om natta, viser forskning at kalsium kan hjelpe. Tilskudd av dette har vist seg å hjelpe folk til å sove bedre.
 
Om ingenting annet hjelper..
… kan man alltids prøve saumetoden. Metoden med å telle sauer er urgammel, og teknikken ganske genial. Mens man ser for seg og teller sauer driver man faktisk med selvhypnose, eller fantasiarbeid som det også kalles. Du låser tankene i en aktivitet som hindrer deg i å tenke på andre ting. En variasjon på dette kan være å telle åndedragene dine baklengs fra hundre – kanskje har du sovnet før du har kommet til 70.

Vi anbefaler

AryaLaya Eske oljer3Arya Laya badeoljer
Velgjørende badeoljer i engangsforpakning - 6 varianter

Bestill i nettbutikk >

NYHETSBREV

Øvrige artikler

Vi benytter informasjonskapsler/cookies på våre websider for å få vite hvordan sidene brukes og for å tilpasse sidene enda bedre for våre besøkende.