Lag en ekstra sunn smoothie i sommer: smoothie bowl

En usedvanlig sunn smoothie med alle næringsstoffene du trenger på starten av dagen – her har du en smakfull oppskrift du kan variere i det uendelige.

Smoothie bowl er en ny variant av smoothien som gir retten ekstra mange muligheter til å fylle opp med mye sunt og godt. Denne skåla med frukt kan gi deg en god start på dagen, kanskje er det et lite mellommåltid du trenger, fyll på med nøtter og grønnsaker til lunch eller lag en smoothie bowl til kveldskosen.
 
Du kan for eksempel toppe skåla med næringsrike nøtter, oppskåret frukt, kokosflak eller kokosmasse, eller mange andre ting du kan komme på.
 
Basen til denne smoothien består av banan, bringebær, melk og yoghurt, og i tillegg kosttilskuddet magnesium. Mange i Norge får ikke i seg nok magnesium, noe som kan føre til slapphet, hyppige muskelkramper og urolighet i kroppen. Mineralet er et av de viktigste i kroppen og sørger for at kroppen fungerer på best mulig måte.
 
Magnesium er kjent som «anti-stress-mineralet», og virker avslappende på nerver. Denne smoothien sørger for en optimal start på dagen – strippet for stress og full av næring!
 
Bringebær og banan-smoothie
1/2 banan
100 g frosne bringebær
1 dl valgfri melk (prøv for eksempel sojamelk eller mandelmelk)
150 g yoghurt naturell/gresk yoghurt/mager kesam
2 ss Floradix Magnesium
 
Topping
1/2 banan
Goji-bær
Kokosflak eller kokosmasse
Noen ferske bringebær
 
Framgangsmåte
Ha ingrediensen i en blender og kjør sammen til en jevn konsistens. Ha over i en bolle.
 
Topp smoothien med skiver av banan, noen ferske bringebær, gojibær og kokosflak/kokosmassse. Toppingen kan du selvfølgelig variere etter smak og behag! Spis smoothien med en skje, gjerne til frukost eller lunsj.
 
Tips!

  • Vil du at smoothien skal ha litt tynnere konsistens? Tilsett isåfall litt juice eller melk. For tykkere konsistens blander du ut med yoghurt eller banan for en kremaktig konsistens.
  • Godt moden frukt gir best smak!
  • Frys ned smoothie i ispinneformer for en frisk og sunn ispinne.
  • Godt moden frukt kan fryses ned, og så tas opp igjen og legge rett i blenderen når du ønsker deg en forfriskende smoothie. Vask, rens og eventuelt skrell frukta før du fryser den ned, da er det lett å bruke og den holder seg godt.
  • Om du har bananer eller epler i en smoothie, tar du noen dråper med lime eller sitron i slik at smoothien ikke blir brun.
  • Kiwi er godt i smoothie, men ikke om steinene blir knust. Da smaker de som pepper. Ha derfor kiwi i til sist og bare kjør den noen sekunder i blenderen.

NYHETSBREV

Øvrige artikler

×

Vi benytter informasjonskapsler/cookies på våre websider for å få vite hvordan sidene brukes og for å tilpasse sidene enda bedre for våre besøkende.